Care este motivul principal pentru care mergeţi la restaurant?

Se pare că Brillat-Savarin a spus cândva cam aşa: “Ca o masă să fie reuşită, este nevoie 4 condiţii: bucate pasabile, un vin bun, meseni prietenoşi şi timp suficient.” De remarcat că, în cazul unei ieşiri la restaurant, două dintre aceste elemente depind doar de client, care trebuie să le aibe “la purtător”: timp de cheltuit şi comeseni de calitate. Practic, restaurantul ar trebui să asigure doar mâncare pasabilă şi vin bun. Este oare de ajuns?
M-am întrebat ce părere ar avea cititorii mei despre o ieşire la restaurant, de unde şi ideea acestui sondaj de opinie la care au răspuns 1200 de persoane.

50% dintre cititori merg la restaurant ca să mănânce şi/sau să bea ceva deosebit. Iată un lucru care mă bucură, căci cred că acesta trebuie să fie motivul corect pentru care am alege să ieşim din bucătăria proprie şi să mâncăm ceea ce gătesc alţii, adică profesioniştii.
11% dintre cititori ies la restaurant ca să socializeze. Este de înţeles, restaurantul este un loc unde îţi poţi aduna prietenii, unde se poate vorbi şi chiar mânca şi bea ceva, fără să mai fii nevoit să faci curăţenie după invitaţi.
9% dintre participanţi recunosc că merg la restaurant în ideea de a fura ceva meserie. Asta înseamnă fie că sunt profesionişti, fie că sunt amatori, dar doritori de a-şi îmbunătăţi repertoriul de reţete, modul de aranjare în farfurie, tehnicile de gătit etc.
8% dintre cititori vor, în principal, să fie serviţi de alţii. Cred că este o schimbare binevenită pentru cineva care, în restul timpului, îi serveşte ei pe alţii. Mă refer aici la unele mame, care sclavagesc prin bucătărie pentru copii şi soţ. Fiindcă veni vorba despre servit, mă distrează teribil şi mă enervează în aceeaşi măsură chelnerii care te întreabă cu un zâmbet tâmp: “Ce serveşte domnu’?”.
8% dintre votanţi aleg să meargă la restaurant ca să se distreze, să profite de atmosferă, de meseni, de serviciul bun, de mâncare sau băutură. Cred că acest motiv este, de fapt, un fel de reuniune a celor de dinainte, căci nu cred că te poţi simţi bine dacă mănânci prost, dacă nu ai meseni convenabili, dacă nu eşti surprins cu nimic plăcut şi dacă eşti prost servit.
4% dintre cititori ies la restaurant doar din obligaţie, adică nu de bună voie. Nu pot să zic că nu-i înţeleg. Poate că ieşirile anterioare i-au dezamăgit, iar acest lucru nu este greu. căci restauraţia românească nu este chiar una de top. Încă ne putem “lăuda” cu manageri şi patroni care habar nu au pe ce lume sunt, cu bucătari slab pregătiţi, cu chelneri neşcoliţi… cu toate tcele rele.
Care ar fi concluzia acestui sondaj? Oare, pentru a avea succes, este de ajuns să ai mâncare pasabilă şi vin bun? Aş zice că nu ; aceste condiţii sunt absolut necesare, dar nu şi suficiente. Mai trebuie să-l faci pe client să fie atât de în largul lui încât să nu simtă cum trece timpul şi să-i facă plăcere să-i invite acolo pe cei dragi. Ajungem astfel la atmosferă, la serviciu, la decor şi, mai ales, la acea USP (unique selling proposition), acel mic ceva care te face să te diferenţiezi de ceilalţi şi să fii unic în felul tău. Acel ceva care face ca oferta ta să fie irezistibilă. Restaurantul trebuie să spună o poveste, să aibă o personalitate a lui, să ofere ceva ce nu găseşti în altă parte.
Atât cât mă duce pe mine capul, cred că acest lucru nu reuşesc să-l înţeleagă mulţi dintre managerii, bucătarii, somelierii şi ospătarii noştri.


10 comentarii pe “Care este motivul principal pentru care mergeţi la restaurant?

  1. balauru spune:

    Intr-o lume ideala, restaurantul ar trebui sa fie acel loc unde sa poti savura o mancare si o bautura buna, sa te bucuri de atmosfera, in compania prietenilor. Din pacate sunt prea multi factori in ecuatie ca acest lucru sa fie posibil peste tot, in special la noi. Majoritatea managerilor si a ospatarilor nu urmaresc decat banul, fara sa le pese prea mult de cum te-ai simtit tu, ala care le bagi banul in buzunar. Pur si simplu nu inteleg ca asta e meseria lor, pentru ca sunt foarte putini care fac chestia asta din pasiune.

    • Radu Popovici spune:

      @balauru: Eu zic ca nu ar trebui ca cineva s-o faca doar din pasiune. Este o afacere si trebuie sa produca bani. La noi problema este a educatiei; revin din nou laea, dar nu pot vedea alt punct vulnerabil mai important ca acesta.

  2. memphis spune:

    Mie rezultatele sondajului mi se par normale. Ma mira doar cei9% care vor sa fure meserie. Ma asteptam sa fie mai multi dat fiind nivelul si tematica blogului tau. Sau poate nu au de la cine sa fure meserie?

    • Radu Popovici spune:

      @memphis: Poate ca nu au multe locuri de unde sa fure cu adevarat meserie. Poate si putinele astfel de locuri existente sunt prea scumpe pentru buzunarul romanului mediu. Poate ca este doar al doilea motiv pentru multi dintre cititori. Sunt atatia „poate”…

  3. Sabrina spune:

    Ai mare dreptate in ceea ce i-ai raspuns lui Yoyo. Din pacate.
    Cred ca suntem un popor prea „static”, schimbarile se produc foarte, foarte incet…

  4. Sabrina spune:

    Foarte interesant, Radu, multumesc ca ai impartasit cu noi. Eu cred (si sper) ca interesul romanilor pentru alimentatie este in crestere.
    Si astfel calitatea serviciilor va creste.
    Eu merg la restaurant cand sunt prea obosita sa gatesc sau ca sa socializez 🙂

  5. Yoyo spune:

    Interesant. Am citit acum cativa ani un sondaj similar facut de o companie care comercializa ingrediente pentru cocteiluri. Ei spuneau ca romanul merge la restaurant in principal ca sa fie servit. Poate ca era un alt public poate ca lucrurile s-au mai schimbat de atunci.
    eu am ales optiunea care a si fost cea mai importanta procentual. 🙂

    • Radu Popovici spune:

      @Yoyo: Nu am nicio indoiala asupra schimbarii. Fata de acum 4-5 ani lucrurile s-au schimbat destul de mult, mai ales in mediul urban. Schimbarea nu este neaparat doar in bine, as zice ca are si destule parti negative. Referitor la restaurante inca nu avem cultura si lejeritatea materiala de a merge macar saptamanal la restaurant. Fara un public cu o astfel de cultura, in lipsa turistilor (care inca ocolesc, pe buna dreptate, Romania), restauratia noastra nu are prea multe sanse.
      Schimbarea ar trebui insa sa porneasca din ambele parti: sa formam un public avizat si educat, iar restaurantele sa-si imbunatateasca neaparat oferta. Cred ca 80% dintre ele traiesc doar pe seama nuntilor, botezurilor, aniversarilor etc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.