Care este motivul principal pentru care mergeti la restaurant?

Se pare ca Brillat-Savarin a spus candva cam asa: “Ca o masa sa fie reusita, este nevoie 4 conditii: bucate pasabile, un vin bun, meseni prietenosi si timp suficient.” De remarcat ca, în cazul unei iesiri la restaurant, doua dintre aceste elemente depind doar de client, care trebuie sa le aibe “la purtator”: timp de cheltuit si comeseni de calitate. Practic, restaurantul ar trebui sa asigure doar mancare pasabila si vin bun. Este oare de ajuns?
M-am întrebat ce parere ar avea cititorii mei despre o iesire la restaurant, de unde si ideea acestui sondaj de opinie la care au raspuns 1200 de persoane.

50% dintre cititori merg la restaurant ca sa manance si/sau sa bea ceva deosebit. Iata un lucru care ma bucura, caci cred ca acesta trebuie sa fie motivul corect pentru care am alege sa iesim din bucataria proprie si sa mancam ceea ce gatesc altii, adica profesionistii.
11% dintre cititori ies la restaurant ca sa socializeze. Este de înteles, restaurantul este un loc unde îti poti aduna prietenii, unde se poate vorbi si chiar manca si bea ceva, fara sa mai fii nevoit sa faci curatenie dupa invitati.
9% dintre participanti recunosc ca merg la restaurant în ideea de a fura ceva meserie. Asta înseamna fie ca sunt profesionisti, fie ca sunt amatori, dar doritori de a-si îmbunatati repertoriul de retete, modul de aranjare în farfurie, tehnicile de gatit etc.
8% dintre cititori vor, în principal, sa fie serviti de altii. Cred ca este o schimbare binevenita pentru cineva care, în restul timpului, îi serveste ei pe altii. Ma refer aici la unele mame, care sclavagesc prin bucatarie pentru copii si sot. Fiindca veni vorba despre servit, ma distreaza teribil si ma enerveaza în aceeasi masura chelnerii care te întreaba cu un zambet tamp: “Ce serveste domnu’?”.
8% dintre votanti aleg sa mearga la restaurant ca sa se distreze, sa profite de atmosfera, de meseni, de serviciul bun, de mancare sau bautura. Cred ca acest motiv este, de fapt, un fel de reuniune a celor de dinainte, caci nu cred ca te poti simti bine daca mananci prost, daca nu ai meseni convenabili, daca nu esti surprins cu nimic placut si daca esti prost servit.
4% dintre cititori ies la restaurant doar din obligatie, adica nu de buna voie. Nu pot sa zic ca nu-i înteleg. Poate ca iesirile anterioare i-au dezamagit, iar acest lucru nu este greu. caci restauratia romaneasca nu este chiar una de top. Înca ne putem “lauda” cu manageri si patroni care habar nu au pe ce lume sunt, cu bucatari slab pregatiti, cu chelneri nescoliti… cu toate tcele rele.
Care ar fi concluzia acestui sondaj? Oare, pentru a avea succes, este de ajuns sa ai mancare pasabila si vin bun? As zice ca nu ; aceste conditii sunt absolut necesare, dar nu si suficiente. Mai trebuie sa-l faci pe client sa fie atat de în largul lui încat sa nu simta cum trece timpul si sa-i faca placere sa-i invite acolo pe cei dragi. Ajungem astfel la atmosfera, la serviciu, la decor si, mai ales, la acea USP (unique selling proposition), acel mic ceva care te face sa te diferentiezi de ceilalti si sa fii unic în felul tau. Acel ceva care face ca oferta ta sa fie irezistibila. Restaurantul trebuie sa spuna o poveste, sa aiba o personalitate a lui, sa ofere ceva ce nu gasesti în alta parte.
Atat cat ma duce pe mine capul, cred ca acest lucru nu reusesc sa-l înteleaga multi dintre managerii, bucatarii, somelierii si ospatarii nostri.


Citeste si articolul →   Pastele între traditie si inovatie

10 comentarii pe “Care este motivul principal pentru care mergeti la restaurant?

  1. balauru spune:

    Intr-o lume ideala, restaurantul ar trebui sa fie acel loc unde sa poti savura o mancare si o bautura buna, sa te bucuri de atmosfera, in compania prietenilor. Din pacate sunt prea multi factori in ecuatie ca acest lucru sa fie posibil peste tot, in special la noi. Majoritatea managerilor si a ospatarilor nu urmaresc decat banul, fara sa le pese prea mult de cum te-ai simtit tu, ala care le bagi banul in buzunar. Pur si simplu nu inteleg ca asta e meseria lor, pentru ca sunt foarte putini care fac chestia asta din pasiune.

    • Radu Popovici spune:

      @balauru: Eu zic ca nu ar trebui ca cineva s-o faca doar din pasiune. Este o afacere si trebuie sa produca bani. La noi problema este a educatiei; revin din nou laea, dar nu pot vedea alt punct vulnerabil mai important ca acesta.

  2. memphis spune:

    Mie rezultatele sondajului mi se par normale. Ma mira doar cei9% care vor sa fure meserie. Ma asteptam sa fie mai multi dat fiind nivelul si tematica blogului tau. Sau poate nu au de la cine sa fure meserie?

    • Radu Popovici spune:

      @memphis: Poate ca nu au multe locuri de unde sa fure cu adevarat meserie. Poate si putinele astfel de locuri existente sunt prea scumpe pentru buzunarul romanului mediu. Poate ca este doar al doilea motiv pentru multi dintre cititori. Sunt atatia “poate”…

  3. Sabrina spune:

    Ai mare dreptate in ceea ce i-ai raspuns lui Yoyo. Din pacate.
    Cred ca suntem un popor prea “static”, schimbarile se produc foarte, foarte incet…

  4. Sabrina spune:

    Foarte interesant, Radu, multumesc ca ai impartasit cu noi. Eu cred (si sper) ca interesul romanilor pentru alimentatie este in crestere.
    Si astfel calitatea serviciilor va creste.
    Eu merg la restaurant cand sunt prea obosita sa gatesc sau ca sa socializez 🙂

  5. Yoyo spune:

    Interesant. Am citit acum cativa ani un sondaj similar facut de o companie care comercializa ingrediente pentru cocteiluri. Ei spuneau ca romanul merge la restaurant in principal ca sa fie servit. Poate ca era un alt public poate ca lucrurile s-au mai schimbat de atunci.
    eu am ales optiunea care a si fost cea mai importanta procentual. 🙂

    • Radu Popovici spune:

      @Yoyo: Nu am nicio indoiala asupra schimbarii. Fata de acum 4-5 ani lucrurile s-au schimbat destul de mult, mai ales in mediul urban. Schimbarea nu este neaparat doar in bine, as zice ca are si destule parti negative. Referitor la restaurante inca nu avem cultura si lejeritatea materiala de a merge macar saptamanal la restaurant. Fara un public cu o astfel de cultura, in lipsa turistilor (care inca ocolesc, pe buna dreptate, Romania), restauratia noastra nu are prea multe sanse.
      Schimbarea ar trebui insa sa porneasca din ambele parti: sa formam un public avizat si educat, iar restaurantele sa-si imbunatateasca neaparat oferta. Cred ca 80% dintre ele traiesc doar pe seama nuntilor, botezurilor, aniversarilor etc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.