De GUXTibus (6)

Hai sa te publicitez!

Poate ca stiti, sau poate ca nu stiti, am deschis acum vreo 4 luni un mic restaurant. Are doar 38 de locuri, împartite în doua saloane, si este situat pe o strada linistita, cam la 5 minute de mers pe jos distanta de Piata Universitatii.

Se numeste Bistro GUXT si încercam sa punem accent pe mancarea gustoasa gatita perfect, acompaniata de vinul sau berea potrivite si servita oamenilor potriviti. Nu ne folosim de fite, fasoane si fonfleuri, nu ne place bucataria moleculara si nici scortosenia. Am creat un loc unde un om obisnuit se poate relaxa, poate încerca bauturi de foarte buna calitate, bine alese, si poate manca de la bine spre excelent.

Publicul pe care îl tintim este format din persoane cu un oarecare confort material, care îsi doresc nu doar sa manance, ci sa aiba o experienta deosebita, în care serviciul prietenos si familiar, atmosfera relaxata si primitoare, bauturile alese cu mare grija si recomandate cu competenta completeaza gustul delicios al mancarii. Ne dorim sa fim vizitati de persoane curioase si deschise la minte. Avem, deci, o nisa de public nu foarte larga, dar nici depopulata.

Cum am pornit cu banii proprii, adica putini, ne facem publicitate doar pe Internet. În special pe Facebook, pe blogul meu si pe tripadvisor. Am mai încercat si pe alte site-uri romanesti care povestesc bucurestenilor despre restaurante, site-uri în care am avut mare încredere si de la care am avut mari sperante; nu am fost însa inspirat, caci înca nu ne-a calcat pragul nimeni care sa fi aflat de noi de acolo. Acest lucru m-a facut sa fiu circumspect si pretentios atunci cand aleg modul de a ma publicita.

Fac o mica paranteza pentru a va povesti un pic despre modul în care ne-am ajutat cu site-ul tripadvisor.com. Acesta este accesat zilnic de cca. 3 milioane de utilizatori. Bucurestiul primeste anual cam 1,5 milioane de turisti si gazduieste alte cateva mii bune de expati.
Datorita site-ului tripadvisor.com, unde ocupam de vreo 2-3 luni pozitii între locurile 1-3 în randul restaurantelor din Bucuresti, suntem vizitati de foarte multi turisti straini si de din ce în ce mai multi romani.
Aceste pozitii fruntase sunt ocupate pe baza recenziilor facute de public. Avem de-a face cu un turism de masa, iar publicul este pe masura, adica foarte amestecat: adolescenti, pensionari, persoane singure, cupluri, grupuri mari, familii cu multi copii, oameni din toate tarile lumii si din culturi culinare foarte diferite.Unii se pricep binisor la mancare si bautura, altii deloc iar altii au impresia ca se pricep si vin cu o gramada de idei preconcepute. Unii au tot felul de tabuuri alimentare, altii sunt de o libertate încantatoare.

Nu înseamna deloc ca locul 1 pe tripadvisor.com te face automat restaurantul cel ami bun din orasul respectiv. De fapt, oare poate exista asa ceva, adica „restaurantul cel mai bun”? Fiecare om îsi doreste altceva de la un restaurant si fiecare restaurant bun poate fi cel mai bun pentru cineva si, în acelasi timp, de neacceptat pentru altcineva. Totul este, deci, extrem de subiectiv. Se poate face însa un fel de „medie” pe baza notelor date de clienti.

Faptul ca strainii utilizeaza tripadvisor.com ca sursa de informatii este ceva firesc; nu prea au alte optiuni. Interesant este însa faptul ca si romanii au început sa vina la noi în numar tot mai mare informandu-se tot pe tripadvisor.com, desi, macar teoretic, au multe alte surse alternative de informare.
As zice ca exista chiar tendinta, vizibila la publicul roman, de a-si alege locul unde mananca dupa review-urile postate pe tripadvisor.com si nu dupa cele postate pe site-urile romanesti. De ce? Pentru ca, în opinia celor care procedeaza astfel, site-urile romanesti alternative nu mai sunt de încredere; este de ajuns sa platesti si esti promovat, ti se scriu recenzii bune, figurezi în locuri foarte vizibile etc. Restaurantul tau poate fi o catastrofa, dar banii vor îndulci întotdeauna tonul recenziei si îti vor îmbunatati vizibilitatea.
Pe tripadvisor.com se triseaza mai greu. Acolo este vorba doar despre experientele directe si personale ale consumatorilor. Daca gresesti, esti imediat admonestat si depunctat, daca performezi corect acest lucru se va reflecta si în notele acordate de consumatori si vei deveni din ce în ce mai vizibil pentru utilizatorii site-ului. Publicul bucurestean, în special cel mai tanar, devine din ce în ce mai interesat de aceasta abordare, ba chiar si de modul în care strainii percep restaurantele romanesti. Comentariile stranilor sunt socotite a fi cele mai obiective si cele mai demne de luat în seama.

Citeste si articolul →   Cu un picior în 2015

Desigur, nici sistemul dupa care functioneaza tripadvisor.com nu este perfect si nici macar foarte bun, ci doar mai bun si mai obiectiv decat al multor alte site-uri cu scopuri similare. Dupa cum merg lucrurile, dupa parerea mea, site-urile romanesti, daca nu vor schimba ceva în modul de a aborda clientela, îsi vor pierde tot mai mult din credibilitate si vor fi date la o parte de pe piata.
Pe tripadvisor.com nu te costa nimic sa fii în frunte, trebuie doar sa-ti faci treaba cat poti de bine, lucru pe care oricum ti l-ai asumat atunci cand ai deschis un restaurant.

Închei paranteza spunînd ca, oricum, chiar daca momentan prestatia noastra ne ajuta sa fim pe un loc fruntas pe tripadvisor, nu ne-ar strica sa ne promovam mai mult pe nisa de public local pe care încercam sa ne pozitionam.

Faptul ca Bistro GUXT este destul de prezent pe Facebook si foarte bine situat pe tripadvisor.com a facut sa fim contactati de o sumedenie de companii care îsi manifesta disponibilitatea de a „colabora” cu noi pentru promovarea restaurantului. Îsi spun, probabil, ca avem bani de cheltuit si încearca sa-i directioneze si spre ele.
La început, ofertele primite m-au minunat, apoi au început sa ma enerveze. Le-am primit si în scris, unele cu hilar de multe greseli de limba romana, dar si la telefon.

Majoritatea suna cam asa: „Va vom lista pe site-ul nostru si pe pagina noastra de Facebook si va costa doar 50 de euro pe an. Nu-i asa ca este o oferta grozava?”
Oferta este atat de grozava încat am intrat si eu, bineînteles, pe site-urile si paginile de Facebook cu pricina. Toate sunt niste site-uri triste, incomod de accesat, generaliste, dedicate unui public extrem de larg si cu interese foarte variate. Unele abordeaza la gramada publicul în cautare de piese de masina, de rochii de nunta, imobiliare, hoteluri, servicii diverse si multe altele, printre care si restaurante.
Deci, aceste site-uri nu sunt „nisate” într-un mod care mi-ar conveni. Paginile lor de Facebook au de obicei cate 5-10.000 de like-uri si nu contin decat postari neinteresante, fara niciun comentariu si niciun share. Doar like-uri, iar eu cam am o idee despre modul cum se pot obtine like-uri multe pentru o „foaie” goala de continut.

Sunt sunat la telefon în general de domnisoare, care încep sa-mi turuie, ca un papagal, un text pe care, probabil, îl au în fata, si care vor sa ma convinga sa platesc, foarte putin, ca sa fiu prezent în cine stie ce lista, împreuna cu alte 2000 de restaurante din Bucuresti.

Daca pun întrebari mai precise despre eficienta site-ului sau a paginii lor de Facebook primesc raspunsuri evazive. Daca cer un studiu de caz, se lasa o tacere adanca, semn ca interlocutorul nu are decat o idee vaga despre obiectul cererii mele, dupa care încearca sa ma abureasca, îndreptand discutia spre alt subiect.

Îmi dau seama ca cei care ma contacteaza habar nu au cu cine vorbesc, carui fel de restaurant se adreseaza si care sunt nevoile mele; de fapt, încearca sa ma ia de prost. Îmi ofera o vorbarie goala, aceeasi cu care abordeaza o gogoserie sau un restaurant de lux, un hotel, o pizzerie sau un pub. Nimic personalizat, nimic care sa indice un minim respect pentru afacerea mea.
Pentru ei toate aceste localuri sunt la fel si se „publiciteaza” identic: listare într-un site mai mult sau mai putin obscur si pe o pagina de Facebook moarta. Ba, scuze, am uitat: mi se mai ofera si optimizare SEO la site-ul restaurantului, asta cu multa emfaza, de parca mi-ar oferi cine stie ce minunatie. Se bazeaza, probabil, pe posibilitatea ca eu sa nu stiu ce este o optimizare SEO.

Citeste si articolul →   O noua carte, noi emotii

50 de euro pe an este, dupa cum cred unii, oferta grozava. Adica vreo 20 de lei pe luna. Bani pe care îi poti pierde pe strada si nici nu-i simti. Şi daca îi platesti pentru publicitate, chiar tot atata folos ai de pe urma lor, adica niciunul. Nimeni nu pare sa-si puna problema ca as fi dispus sa platesc nu doar 50 de euro pe an, ci cateva mii, dar pentru o publicitate eficienta. Probabil sunt destui care cedeaza în fata unei oferte atat de „grozava”, altfel ofertantii acestia ar fi disparut de mult de pe piata.

Unii promit sa-mi aduca nunti, botezuri si parastasuri si încep sa-mi explice cat de avantajoase sunt acestea, chestie care este cea mai jenanta. Nimeni nu face nunta, botez si parastas decat în restaurante cu macar o sala foarte mare, cu locuri multe si cu un meniu clasic: sarmale, peste, friptura etc. Ori eu nu pot si nu vreau sa fac asa ceva; dar pe mine nu ma întreaba nimeni ce vreau si ce ma intereseaza, mi se ofera doar atotprezenta si vesnica poliloghie neconvingatoare si neeficienta, despre care v-am povestit mai sus.

La început am încercat sa fiu politicos, apoi am devenit din ce în ce mai transant. Pe o duduie foarte agresiva chiar am concediat-o dur, rugand-o sa se abtina de la a ma mai contacta vreodata, asta dupa ce a început sa-si denigreze concurenta.

Pe scurt, nimeni pana acum nu a venit sa vada locul, nimeni nu m-a întrebat macar de ce fel de publicitate am nevoie. Nu mai zic ca nimeni nu a venit cu vreo propunere concreta, ce sa mai vorbesc despre vreun plan consistent de promovare sau despre o campanie de mai lunga durata.

Unde vreau sa ajung? La faptul ca nu mai înteleg nimic. Nu înteleg de ce totul este atat de neprofesionist si facut la „futu-i ma-sa”. Nu înteleg cum înteleg acesti tineri agenti si, mai ales, managerii lor sa-si faca treaba. Ei cred ca este de ajuns sa spui cuiva „Hai sa te publicitez!”?
Nu pricep nici mort cum de exista atat de multi incompetenti, sau, în cel mai bun caz, atat de multi indiferenti la modul în care îsi fac treaba.
Ceea ce ma uimeste cel mai mult este motivul pentru care aleg unii sa faca aceasta meserie grea, care, se vede lesne, nici macar nu le place, ca sa nu mai vorbim de faptul ca nici nu au vreun strop de talent pentru ea.

Modul ineficient si neprofesionist în care unele restaurante aleg sa se promoveze (iar daca aleg aceste modalitati, au un manager prost pregatit; iar daca managerul este un profesionist slab, la fel de posibil este ca si serviciile si mancarea pe care le ofera restaurantul sau sa fie la fel) este una dintre explicatiile modului pentru care dispar atat de multe de pe piata.
Cealalta este ca în 90% dintre restaurante se mananca prost, se serveste prost si se plateste scump, dar aceasta este o alta poveste trista.

5 comentarii pe “De GUXTibus (6)

  1. Andreea spune:

    Promotii, ma refeream la altceva. Uite, un exemplu: Calif daca te duci sa mananci la ei iti dau un ceai negru gratis. Genul acesta de promotii, ma refeream. Inteleg ca evenimente s-au organizat destule 🙂 Foarte bine. Publicitatea ti-o poti face si singur dar ideea cu venitul special nu mai este de mult timp viabila, din pacate mai ales in cazul restaurantelor.
    Fii atent la sarbatorile care vin si foloseste-le in favoarea ta fiindca chiar daca o consideri ca ar fi un americanism, lumea vine pentru evenimente organizate de sarbatori. Nu stiu cate lucruri fac singur dar pe social media pot sa-ti zic cateva lucruri de facut: update-uri, backlinks, publicitate prin fb.
    In cadrul internet-ului poti sa folosesti adsense pentru a-ti pune reclamele altor firme pe propriul tau site si sa scoti bani din asta. In acelasi timp platesti tot cu adsense sa ai reclama ( banner cu restaurantul) postat pe alte site-uri sau poti organiza singur o campanie folosind 2parale.com.
    Un lucru mai greu de facut este sa-ti faci aplicatie cu restaurantul in care sa incluzi oferte/preturi si specialitatea zilei pe market-ul de telefoane si sa pui reclame pe ele. Daca faci toate astea, bravo! Daca nu, macar ti-am dat cateva idei in plus 🙂

  2. Andreea spune:

    Problema cu cei care iti ofera publicitate este ca trebuie sas aiba un anumit numar de utilizatori ca prieteni ca sa faca awareness. Asta este practic o cantitate de useri ca atunci cand oamenii iti viziteaza site-ul sa aiba incredere ca aici au dat like-uri si review-uri destui oamenii incat firma este de incredere. Bun, fiind totusi o un restaurant cunoscut trebui sa vii cu promotii, evenimente si ceva nou fata de altii ca sa prinzi si mai mult awareness. Problema aici este ca cei pe care i-ai angajat nu-ti dau statistici lunare cum ar trebui si atunci normal ca tu nu stii cat de competent/incompetent este serviciul care ti l-au oferit. Daca nu merge cu publicitatea online, poti incerca tu singur sa faci evenimente sau simple reduceri direct la restaurant fiindca asa atragi atentia oameniilor care treg pe langa el. Cel mai bine este totusi sa vorbesti cu una din agentiile mai populare folosite in Romania decat sa-ti iei o teapa gratis de la o agentie cu o oferta mai buna dar ineficienta.

    • Radu Popovici spune:

      @Andreea: Cred ca Bistro GUXT este restaurantul care a organizat cele mai multe evenimente in Bucuresti.
      Am incercat si promotii, dar nu au dat rezultate; publicul nostru nu este tentat de o reducere de cateva zeci de lei; oricum, promotiile suna, de obicei, jalnic, ca un fel de pomana penibila. In plus, la noi nu se intra de pe strada, ci se vine special; am reusit sa cream o destinatie in sine, intr-un loc care, desi central, este destul de retras.

      Am incercat si cu agentii mai populare si ceea ce au propus este exact ceea ce fac acum si singur; nimic in plus, decat faptul ca ma costa de ma usca si, probabil, sr fi performat si mai prost.

  3. cristi-j spune:

    Doar 5 minute de Piata Universitatii? Intotdeauna mi s-a parut mai mult … hahaha

    Dupa parerea mea (e un fel de a spune, toata lumea e de acord cu asta… hahaha) traim intr-o societate si o cultura a consumului. E important sa consumam, totul e bazat pe cantitate. Consumul e mare, pierderile sunt mari, profitul trebuie sa fie mare, constant si exponential, satisfactia trebuie sa fie instantanee iar imaginea e cea care primeaza. Marketingul, publicitatea si imaginea sunt cele care dicteaza.
    Am ajuns atat de multi incat a trebuit sa inventam tot felul de ocupatii noi iar azi cand e atat de la indemana sa te exprimi problema nu e creatia, indiferent cat de buna, interesanta si necesara, problema e sa te faci vazut, auzit si inteles, pentru ca mai sunt inca o multime care vor acelasi lucru ca si tine iar cantitatea si imaginea pot foarte usor sa anihileze calitatea.
    Multele site-uri care te-au contactat se bazeaza tocmai pe asta, pe cantitate. Probabil ca exista si companii mai putin incompetente, chiar competente, dar acestea probabil sunt ocupate si nu au nevoie sa-si pescuiasca clentii prin mesaje si telefoane enervante si stupide.
    Exista, tocmai de aceea, si reactia adversa, tot mai multe nise, tot mai multa nevoie de personalizare, important e sa se gaseasca intre ele cererea si oferta.
    In cazul tau, dupa parerea mea, fara suparare, cred ca inca faci prea putin pentru marketing, publicitate, imagine. Mai ales pe blog dar si pe facebook. Insa imaginea mea e superficiala si de la distanta, daca pentru tine e suficient atunci restul nu mai conteaza.

    • Radu Popovici spune:

      @cristi-j: M-am cronometrat ieri. Sunt, intr-adevar, 8 minute de mers pana in Piata Universitatii. Asta cu mers normal, un pic iute, de regatean. Daca tu mergi ca ardeleanul, s-ar putea sa-ti iasa vreo 15. 🙂

      Asa este, trebuie sa fac mai multe pentru imagine, oricand fiind loc de mai bine; de asta si caut solutii, dar prefer sa fac lucrurile dupa cum ma pricep eu, decat sa apelez la incompetenti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.