O saptamana în Zakynthos (2)

Unul dintre motivele pentru care merg în Grecia este cel legat de mancare. De fapt, ori de cate ori am iesit din tara, oriunde as fi ajuns, am cautat sa îmbin turismul obisnuit, cel care te îndeamna sa admiri peisaje si cladiri, sa vizitezi fortarete, castele, muzee si catedrale etc., cu cel culinar.

Ma intereseaza sa vad, pe cat posibil, ce alimente sunt pe piata, ce produse specifice ofera locul respectiv, cum sunt restaurantele, sa gust preparatele traditionale si/sau locale si multe altele, mai ales ca Grecia este, dupa Asia, locul unde, cel putin pana acum, mancarea s-a apropiat cel mai mult de gustul meu.
Acest mini-concediu în Zakynthos nu a facut exceptie de la abordarea descrisa mai sus. Eram, daca socotesc bine, pentru a sasea oara într-o insula greceasca si cam stiam la ce sa ma astept, dar am sperat, ca de fiecare data, sa gasesc macar cateva lucruri noi, care sa ma surprinda.
magazin1 - O saptamana în Zakynthos (2) 1 - Retetele lui Radu
Culinar vorbind, Zakynthos nu are cum sa ofere ceea ce ofera Creta, de exemplu, adica o bucatarie specifica, folosind o serie mare de ingrediente locale, unele dintre ele chiar de negasit în alte parti ale Greciei sau ale lumii. Eram, de data aceasta, într-o insula mult mai mica, dar apucasem sa citesc despre celebrele stafide de Zante (vechiul nume al insulei si al orasului ei capitala), despre productiile semnificative de ulei de masline, citrice si vin.
magazin2 - O saptamana în Zakynthos (2) 2 - Retetele lui Radu
magazin3 - O saptamana în Zakynthos (2) 3 - Retetele lui Radu
Desi magazinele oferind produse grecesti asa-zis traditionale sunt mai putin numeroase în Zakynthos, ele sunt prezente, bineînteles, în fiecare oras-statiune. Oferta lor este destul de asemanatoare cu cea a magazinelor din alte parti. Aceleasi pungulite cu ierburi uscate si mirodenii, aceleasi sticle cu ulei de masline si cu vin, aceleasi vase de ceramica sau din lemn de maslin etc.
magazin4 - O saptamana în Zakynthos (2) 4 - Retetele lui Radu
Am gasit însa si cateva lucruri deosebite. Am vazut mai multe tipuri de ulei de masline produs pe insula. Vreau sa dedic un episod întreg uleiului de masline din Zakynthos, asa ca nu voi insista acum. La fel, despre vinurile din insula (unele dintre ele obtinute din soiuri de struguri locale) am pus deoparte material pentru un episod separat. Putem însa povesti cate ceva despre alte ingrediente alimentare.
Am pomenit mai sus despre stafidele de Zante, sau stafidele de Corinth, denumire alternativa sub care mai sunt comercializate. Ca s-o iau cu începutul, am gasit în Bucuresti, în urma cu cateva luni, nu mai stiu la ce hipermarket, stafide de Corinth. Le-am cumparat cu mare curiozitate, le-am gustat si am fost dezamagit. Erau bune la gust, dar pline de samburi; foarte greu de savurat cand acestia îti scrasnesc printre dinti. Foarte greu si de gatit cu ele în oricare fel imaginabil. Asa ca au luat drumul cosului de gunoi. Nu sunt foarte lamurit ce fel de calitate de stafide de Corinth am gustat eu si nici macar daca erau veritabile, sau doar o impostura, de loc rara pe piata noastra, unde publicul este îndeajuns de needucat, atat cat sa nu se “prinda” de asemenea smecherii, si în care distribuitorii sunt îndeajuns de lipsiti de cinste si demnitate, atat cat sa profite de nestiinta cumparatorului.
Ţin minte ca eram entuziasmat de ideea de a avea stafide de Corinth, asa ca m-am si documentat rapid despre ele. Ştiti dvs. cum fac eu: istorie, etimologie, simbolistica etc. Dezamagirea post-degustare a fost însa atat de mare, încat am renuntat la articol. Mai tin minte însa cateva lucruri:
Aceste stafide sunt printre cele mai vechi înregistrate de istorie. Plinius cel Batran, undeva pe la anii 70-80 d.H. le-a descris ca fiind mici, suculente si carnoase. Mai tarziu, stafidele acestea erau unul dintre alimentele comercializate de venetieni, cei care au stapanit cateva zeci sau, în unele cazuri, sute de ani multe dintre insulele grecesti. Se pare ca denumirea de “stafide de Corinth” ar fi aparut abia în secolul al XV-lea, caci portul Corinth devenise principalul punct de desfacere al lor. În urmatoarele doua sute de ani, centrul comercial s-a deplasat catre Zakynthos (Zante), pe atunci sub stapanire venetiana, si treptat denumirea de “stafide de Zante” a înlocuit-o pe cea anterioara.
stafideZante2 - O saptamana în Zakynthos (2) 5 - Retetele lui Radu
Desi prima mea experienta cu stafidele de Corinth/Zante a fost dezamagitoare, nu am rezistat curiozitatii si am început sa le caut peste tot pe unde am fost în Zakynthos. Speram sa dau rapid de ele, crezand ca sunt unul dintre lucrurile traditionale si locale, cu care zakynthienii ar fi dorit sa se mandreasca. Ba chiar eram sigur de asta, data fiind priceperea grecilor de a se lega de orice poveste, fie ea cat de mica si, dupa cum îi banuiesc, nu rareori de-a dreptul inventata adhoc, ca sa vanda ceva turistilor. Fac asta cu succes cu fiecare peisaj, fiecare ruina, fiecare parau, grota sau stanca, fiecare sticla de vin sau de ulei etc.
Torusi, surpriza, nu reuseam sa dau de stafidele de Zante în niciun magazin traditional, ca sa nu mai vorbesc despre supermarketuri. Începusem sa ma cam împac cu ideea ca ori întelesesem eu gresit, ori stafidele cu pricina nu se mai produc din cine stie ce motiv. În cele din urma, chiar în ultima zi de sedere pe insula, la Keri, o localitate din sudul insulei, am vazut într-un magazinas mult-cautatele stafide. Bineînteles, am cumparat o punguta si, imediat ce am iesit din magazin am deschis-o si am gustat stafidele. Vroiam sa ma conving, odata pentru totdeauna, care le este gustul. Chiar acum, în timp ce scriu acest articol, ciugulesc din ele; le am alaturi de tastatura, pe o farfurioara.
stafideZante1 - O saptamana în Zakynthos (2) 6 - Retetele lui Radu
Stafidele de Zante sunt mici (dimensiunea lor este între cea a unui bob de coriandru si a unui bob de mazare, diametru 4-5 mm), carnoase si putin umede, de culoare închisa, un brun aproape de negru. Nu au pic de samburi si sunt absolut delicioase. Va doresc sa le încercati, caci merita banii. De fapt, nici macar nu sunt scumpe: o punguta de 250 g m-a costat 1,5 euro. Înca nu stiu nici astazi daca exista mai multe calitati de stafide de Zante si daca ce am luat eu din insula este o calitate buna, medie sau proasta, sau daca ce am luiat din Bucuresti poate fi macar inclus ca fiind stafide de Zante. Ştiu însa ca ce am gustat acum mi-a placut foarte mult.
ceapa1 - O saptamana în Zakynthos (2) 7 - Retetele lui Radu
Un alt aliment demn de semnalat în Zakynthos sunt cepele imense, numite de localnici “cepe de apa”, sau cepe Belousiotiko, dupa numele regiunii unde se cultiva. Sunt, dupa cum puteti vedea, imense si, spre deosebire de ceapa de apa de la noi, nu sunt dulci, ci chiar destul de picante. Le-am mancat de cateva ori în salate, mai ales în celebra salata greceasca (rosii, castraveti, ardei grasi, masline, ceapa, oregano, ulei de masline) în varianta locala.
ceapa2 - O saptamana în Zakynthos (2) 8 - Retetele lui Radu
În final, trebuie sa amintesc de “mandolato”, o nuga greceasca preparata cu miere si migdale prajite, frumos ambalata în platic, fiecare bucatica separat; nu m-am omorat niciodata dupa nuga, însa aceasta mi-a placut destul de mult, nu numai ca gust, ci si ca textura, caci nu este suparator de lipicioasa, asa cum sunt alte “surori” ale ei. Daca tot am adus vorba despre migdale, poate ar trebui amintite si “mantoles”, un desert interesant, pe baza de migdale învelite într-o crusta de zahar combinat cu diverse arome. Eu am luat mantole cu capsuni si mi s-au parut destul de gustoase. Nefiind sunt un mare amator de deserturi, nu cred ca le-as mai cumpara a doua oara, dar sunt convins ca pot place multora, mai ales copiilor.
mandolato - O saptamana în Zakynthos (2) 9 - Retetele lui Radu
mantoles - O saptamana în Zakynthos (2) 10 - Retetele lui Radu
Despre citrice, nu am prea multe lucruri sa va spun, decat ca se gasesc din abundenta si ca portocalele si lamaile sunt zemoase si delicioase. La fel, pe insula abunda smochinii, dar nu am apucat sa gust vreun fruct, caci toate cele întalnite nu erau înca îndeajuns de coapte.
În mod clar, o saptamana nu este de ajuns nici macar pentru a te “orienta” bine într-un loc nou, ca sa nu mai zic despre posibilitatea de a cunoaste lucrurile temeinic. Sunt convins ca am trecut cu vederea multe alte lucruri demne de atentie si ca, poate, am omis sa spun lucruri interesante si despre produsele pe care le-am descris, dar puneti acest lucru pe seama lipsei de timp si nu a celei de interes.
Ca o paranteza, de final de articol, si ca o curiozitate, vreau sa va prezint doua fotografii facute în Keri, care întaresc ceea ce v-am spus în episodul trecut despre prezenta puternica a turistilor romani în Zakynthos. De altfel, în fata acestui mic magazin de produse locale, se afla parcata o Dacie Logan, înmatriculata în insula.
magazinRom1 - O saptamana în Zakynthos (2) 11 - Retetele lui Radu
magazinRom2 - O saptamana în Zakynthos (2) 12 - Retetele lui Radu
În episoadele viitoare, despre masline si ulei de masline, vinuri si restaurantele din insula.
( va urma)

Citeste si articolul →   Pui cu fasole verde crocanta si usturoi

8 comentarii pe “O saptamana în Zakynthos (2)

1. Alexandra spune:

Na ca am trait sa vad si un om caruia sa nu ii placa una dintre cele mai frumoase insule din lume.
    Motivele nu e cazul a fi comentate, gusturile nu se discuta, atat timp cat totul se bazeaza pe obiectivitate. Dar…or avea papilele gustative obiectivitate? Poate doar educatie in ale bunului gust.
    Mult noroc in urmatoarea vacanta!

• Radu Popovici spune:

@Alexandra: Chestia cu “una dintre cele mai frumoase insule din lume” este o afirmatie extrem de subiectiva. Sunt convins ca multe persoane te-ar contrazice. Depinde ce insule ai vazut in afara de Zakynthos.

Parca este vorba doar despre papile gustative? Nu cu ele am “gustat” tantarii, cazarea oribila, statiunea cenusie si plaja infecta. Oricum, nu insula mi-a displacut, ci concediul. Necazul meu a fost ca nu m-am simtit eu bine pe aceasta insula, nu ca insula ar fi avut vreun defect. In afara de tantari, bineinteles.

Asta este, nu am ales locul bine… ma refer la Laganas, nu la Zakynthos… adica la statiune, nu la insula.

• Radu Popovici spune:

@Bubulina: Daca as fi mers intr-un alt loc, Zakynths ar fi fost o insula frumoasa, adevarat. Insa, pentru mine adjectivul “superb” nu se foloseste chiar asa usor. Superbe sunt, pentru mine, Creta si Santorini, fiecare din alte motive. 🙂

2. Bubulina Gospodina spune:

Ati ratat ce era mai gustos! Ladotyri – branza marinata in ulei de masline.
    Cand mai treceti prin Zakynthos, dati un semn si va zic tot ce e de vizitat!

• Radu Popovici spune:

@Bubulina: Nu am ratat-o, doar ca nu am mentionat-o… fiindca nu merita mentionata. Ori nu-mi place mie, ori ni s-a servit ceva nereusit. Oricum, prin Zakynthos nu cred ca o sa mai calc in urmatorii 10 ani… poate niciodata.

3. Sabrina spune:

Sa-ti fie de bine vacanta, Radu!
    Iti impartasesc iubirea pentru bucataria greceasca… si recunosc, motivul pentru care la 2 ani merg intr-o insula greceasca este (desigur pe langa multele alte calitati ale insulelor) mancarea. Plus, sa-mi refac stocurile de ierburi si condimente.
    Anul asta vom merge in Skiathos, abia astept!

• Radu Popovici spune:

@Sabrina: Bafta! Sa aveti timp frumos, conexiune la Internet buna, noroc la alegerea restaurantelor si sa nu fiti sacaiti de tantari! 🙂