Pe scurt despre leguminoase – partea 3: LINTE, NĂUT şi MAZĂRE

Pe lângă fasole, lintea şi mazărea sunt alimente extrem de importante. Cei care iubesc bucătăria indiana, arabă, mediteraneană şi nord-africană su remarcat, sunt sigur, frecvenţa cu care aceste boabe sunt prezente în reţete.

Chana dal
Chana dal: Mai este numită şi „chana daal”, ori „chana dahl”. Este o varietate de dimensiuni mici şi de culoare maronie a năutului; cel mai adesea se comercializează spartă (splited Chana dal) şi arată similar cu mazărea galbenă. Chana dal are un gust uşor dulce şi este folosită pe scară largă în bucătăria indiană şi în cea din Orientul Mijlociu, la prepararea de dal (fel de mâncare cu chana dal) sau ca parte a unui pilau (fel similar pilafului). Chana dal se comercializează de obicei în magazinele alimentare indiene.

Naut
Năutul: are dimensiuni medii, formă rotundă, culoare bej şi este folosit pe scară largă în nordul Africii, estul Mediteranei şi în India. Năutul este ingredientul principal în mâncăruri celebre ca hummus şi falafel. Este mai bogat în vitamina E decât celelalte tipuri de boabe.

Mazare Gunga
Mazăre Gunga (mazărea porumbeilor): numită şi „toor dal”, are boabe rotunde, netede, de dimensiune medie şi de culoare maronie. Provine din Africa, dar este folosită pe scară largă şi în bucătăria indiană, pentru a prepara dal.

Linte verde de Puy
Lintea verde: lintea este cultivată mai ales în partea estică a Mediteranei şi în India; este, de asemenea, una dintre cele mai vechi culturi din lume. Lintea continentală, de culoare brună sau verde, este foarte gustoasă şi îşi păstrează forma după ce este gătită, aşa că este ideală pentru salate sau garnituri. Se poate transforma uşor în piure şi astfel îmbogăţeşte supele şi caserolele. Lintea verde de tip Puy este o varietate de dimensiuni mai mici, cultivată în regiunea franceză Puy. Are un gust excelent.

Linte galbena, verde si bruna
Lintea roşie şi galbenă: numite în India „masoor dal” (linte roşie) comercializează de obicei, spartă în jumătate. Se găteşte foarte repede şi poate fi foarte uşor transformată în piureu. Toate tipurile de linte maro şi verde sunt surse bune de vitamina B6, folaţi şi fier; lintea spartă este mai păuţin hrănitoare pentru că straturile exterioare ale boabelor au fost îndepărtate.

Fasole mung
Fasolea Mung: numită uneori şi „ming”, sau „mung dal”, această leguminoasă este originară din Asia şi are boabe mici, cilindrice şi de culoare verzuie; cel mai adesea este folosită pentru înmugurire şi ceea ce rezultă sunt cunoscuţii „muguri de fasole”. Mai poate fi folosită într-o varietate de mâncăruri şi merge foarte bine cu orezul şi condimentele indiene.

Mazare
Mazărea: deşi este fruct, mazărea este tratată, din puncte de vedere culinar, ca o legumă. Este una dintre primele culturi agricole, urmele cultivării ei găsindu-se încă din neolitic. Există foarte multe varietăţi de mazăre, iar versatilitaea ei o face un ingredient valoros. Se găseşte pe piaţă atât proaspătă, cât şi congelată, conservată, ori uscată.

Mazare sparta
Mazărea spartă: numită şi „toor dal”, este de obicei de culoare galbenă sau verde (funcţie de cât de uscată este), şi este de fapt mazăre uscată căreia i-a fost îndepărtat stratul exterior, după care a fost spartă în jumătate. Mazărea spartă poate fi gătită ca garnitură, sau folosită în supe şi caserole, sau făcută piureu. Are mai puţine fibre, vitamine şi minerale decât majoritatea celorlalte boabe, dar este o sursă folositoare de proteine.

Urad dal
Urd (gram): numită şi „urad dal”, această mazăre foarte mică arată ca o versiune mai închisă la culoare a fasolei mung. Se comercializează întreagă sau spartă şi poate fi folosită în acelaşi fel ca fasolea ming, sau făcută piure.

Din aceeaşi serie de articole:
Pe scurt despre leguminoase – partea 1: FASOLEA
Pe scurt despre leguminoase – partea 2: PRODUSE DERIVATE DIN FASOLE


6 comentarii pe “Pe scurt despre leguminoase – partea 3: LINTE, NĂUT şi MAZĂRE

  1. Nora spune:

    @Radu, probabil ca, asa cum spui, e acelasi soi, insa ca utilizare e cu totul altceva si da alte rezultate. Vreau sa incerc o reteta de pelau din Trinidad care cere pigeon peas intregi si cred ca prefer sa o inlocuiesc cu fasole marunta ca sa ramana intreaga, decat sa pun linte/toor daal desfacuta, care cu siguranta se va zdrobi si nu e deloc cazul. De altfel in multe bucatarii asiatice si cred ca nu numai se intampla adesea ca aceeasi leguma, planta sau ingredient sa aiba chiar si nume diferite in functie de utilizare si forma (de ex. boabe intregi versus decorticate vs. injumatatite, ingredient proaspat vs. uscat sau pasta, etc.).

  2. Nora spune:

    Mda, dupa niste cautari raportez ca in Cluj se gasesc mai toate tipurile de daal la magazinul Casa bio de pe Republicii si mai ales la magazinul naturist de pe Eroilor, unde se gasesc multe produse indiene. Pigeon peas intregi n-am gasit, insa, doar toor daal desfacut (si sincer inca nu-s convinsa ca e acelasi lucru!).

  3. cristi-j spune:

    foarte util pentru mine , nu sunt obisnuit cu ele (inafara de mazarea proaspata/conservata) . in india unde un procent mare de populatie , sute de milioane , sunt vegetarieni , lintea si nautul sunt o parte importanta a meniului . trebuie sa recunosc ca n-am mincat niciodata dar de curind am „reusit” sa cumpar naut si linte si in curind o sa gatesc ceva cu ele , macar sa nu mai fiu atit de pe dinafara . hehehe . si tot relativ de curind am cumparat fasole mung si ma ocup cu incoltirea ei , mult mai buni mugurii proaspeti decit cei din borcan .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.